Data publikacji : 29-11-2024

Christel Schubert i Monika Szymanik – spotkanie z historią Szczecina w tle

Od pamięci o miejscu utraconym do postpamięci o ziemi wielokrotnej

Abstrakt

Poprzez dwa typy pamięci wymienione w tytule artykułu chcę skupić uwagę na mieście Szczecin, jako miejscu spotkania różnych wpływów kulturowych widocznych w jego przestrzeni. Jako punkt wyjścia dla swoich analiz przyjmuję koncepcję pogranicza, jako ziemi wielokrotnej oraz problematykę  tożsamości zbiorowej, a także wpływ dyskursu naukowego i potocznego na ich konstytuowanie się. Dyskursywny charakter pamięci o miejscu utraconym oraz postpamięci o ziemi wielokrotnej omawiam z dwóch ważnych dla refleksji lingwistycznej perspektyw. Z perspektywy kogoś, kto pamięta - podmiot, przedmiot i narracja pamięci, a także z perspektywy odbiorcy i obserwatora przekazywanych treści pamięci - kształtowanie się tożsamości w integracji z historią zajmowanej przestrzeni.

Słowa kluczowe:

Szczecin, miejsce, pamięć, tożsamość, dyskursywny obraz świata



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Zasady cytowania

Gawarkiewicz, R. (2024). Christel Schubert i Monika Szymanik – spotkanie z historią Szczecina w tle: Od pamięci o miejscu utraconym do postpamięci o ziemi wielokrotnej. Biografistyka Pedagogiczna, 9(1), 231–252. https://doi.org/10.36578/BP.2024.09.11

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Logo Open Access

"Biografistyka Pedagogiczna"  uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.

Okres realizacji: 2023-2024 rok.

Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN

Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1