Celem artykułu było zaprezentowanie biografii Tamary Łempickiej w kontekście pierwszej w Polsce wystawy malarki, zorganizowanej w 2022 r. przez Muzeum Narodowe w Lublinie. Autorka dokonała analizy projektu komunikacji zastosowanego na wystawie, na której prezentowano nie tylko dzieła artystki, ale także epokę art déco, codzienne życie oraz artystów z lat dwudziestych i trzydziestych XX w. Dokonano analizy komunikacyjnych kontekstów kulturowych, społecznych i biograficznych, w których była prezentowana postać Łempickiej. Podjęto próbę zbadania skuteczności przekazu w kontekście przyjętych rozwiązań narracyjnych, scenograficznych i kompozycyjnych.
Analizie poddano także artystyczno-komunikacyjne dążenia artystki, mające na celu promocję własnego wizerunku i kreowania marki. Jako przykład można wskazać słynny obraz Łempickiej Autoportret w zielonym bugatti, który wystąpił w potrójnej komunikacyjnej roli. Z jednej strony użyty został jako okładka do opiniotwórczego magazynu modowego „Die Dame”, z drugiej zaś stał się reklamą marki Bugatti. Podkreślenia wymaga także rola modelki – autorki obrazu i zabieg autokreacji, który polegał na umieszczeniu tuż nad klamką, w miejscu wprowadzenia kluczyka, inicjałów „TL”.
Autorka podjęła próbę odpowiedzi na pytanie o fenomen komunikacyjnego sukcesu marki Łempickiej, niesłabnące zainteresowanie jej osobą i sztuką. W odpowiedzi na to zagadnienie pomogło dotarcie do wielu szczegół z życia Łempickiej oraz badanie sposobu ich komunikowania przez Muzeum.
Zasady cytowania
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
"Biografistyka Pedagogiczna" uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.
Okres realizacji: 2023-2024 rok.
Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN
Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1