Jaroni E., Aktywność matematyczna – ważny komponent aktywności poznawczej dziecka, w: Integracja nauczania i wychowania, red. F. Bereźnicki, J. Świrko-Pilipczuk, Szczecin 2007, s. 195-200.
Jaroni E., Cele zintegrowanej edukacji, w: Dydaktyka ogólna. Wyzwania a rzeczywistość, red. K. Denek, F. Bereźnicki, J. Świrko-Pilipczuk, Szczecin 2001, s. 166-176.
Jaroni E., Dojrzałość dzieci do uczenia się matematyki i jej uwarunkowania, „Zeszyty Naukowe. Uniwersytet Szczeciński”, nr 273: „Prace Instytutu Pedagogiki”, 3 (1999) s. 39-45.
Jaroni E., Dylematy integrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Kraków 2008.
Jaroni E., Efektywność dydaktyczna przygotowania uczniów do samodzielnego uczenia się, Szczecin 1992.
Jaroni E., Ewolucja założeń programowo-organizacyjnych edukacji wczesnoszkolnej w Polsce w latach 1977-1999, w: Reformy oświaty w Niemczech i w Polsce. Piąte niemiecko-polskie sympozjum Uniwersytetu Technicznego w Berlinie i Uniwersytetu Szczecińskiego, red. H. Marburger, N. H. Weber, Berlin 2000, s. 46-51.
Jaroni E., Ewolucja założeń programowo-organizacyjnych edukacji wczesnoszkolnej w Polsce w latach 1978-1999, w: Przemiany dydaktyki na progu XXI wieku, red. K. Denek, F. Bereźnicki, J. Świrko-Pilipczuk, Szczecin 2000, s. 130-137.
Jaroni E., Miejsce i rola matematyki w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, w: Dydaktyka ogólna i nauki z nią współdziałające, red. J. Świrko-Pilipczuk, Szczecin 2007, s. 504-513.
Jaroni E., Postawy nauczycieli klas młodszych wobec reformy systemu edukacji, w: Pedagogika wobec przemian i reform oświatowych, red. G. Miłkowska-Olejniczak, K. Uździcki, Zielona Góra 2000, s. 519-522.
Jaroni E., Postawy nauczycieli klas początkowych wobec testów osiągnięć szkolnych – rzeczywistość i potrzeba zmian, w: Tendencje w dydaktyce współczesnej, red. K. Denek, F. Bereźnicki, Toruń 2021, s. 148-154.
Jaroni E., Poznawanie i uwzględnianie właściwości psychicznych dziecka jako warunek jego powodzenia szkolnego, w: Edukacja jutra. VIII Tatrzańskie Seminarium Naukowe, red. W. Kojs, E. Piotrowski, T. M. Zimny, Częstochowa 2002, s. 243-247.
Jaroni E., Rozwijanie myślenia twórczego uczniów klas początkowych w procesie kształcenia matematycznego, „Zeszyty Naukowe. Uniwersytet Szczeciński”, nr 248: „Prace Instytutu Pedagogiki”, 2 (1999) s. 257-269.
Jaroni E., Rozwijanie umiejętności poznawczych jako główny cel współczesnej edukacji wczesnoszkolnej, w: Proces kształcenia i jego uwarunkowania, red. K. Denek, F. Bereźnicki, J. Świrko-Pilipczuk, Szczecin 2003, s. 105-110.
Jaroni E., Rozwijanie zdolności matematycznych w nauczaniu początkowym, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego”, nr 2: „Prace Instytutu Pedagogiki i Psychologii”, 14 (1985) s. 133-143.
Jaroni E., Rozwój poznawczy i osiągnięcia szkolne dzieci z klas początkowych, w: Proces kształcenia i jego uwarunkowania, red. K. Denek, F. Bereźnicki, J. Świrko-Pilipczuk, Szczecin 2002, s. 189-193.
Jaroni E., Stosunek emocjonalny uczniów do oceny szkolnej, „Zeszyty Naukowe. Uniwersytet Szczeciński”, nr 179: „Prace Instytutu Pedagogiki i Psychologii”, 2 (1995) s. 77-84.
Jaroni E., Wiedza nauczycieli edukacji elementarnej na temat procesu uczenia się i jego uwarunkowań, w: Procesy uczenia się i ich uwarunkowania, red. F. Bereźnicki, K. Denek, J. Świrko-Pilipczuk, Szczecin 2005, s. 104-111.
Jaroni E., Wykorzystanie komputera edukacji wczesnoszkolnej – możliwości i zagrożenia, w: Pedagogika wobec współczesnych wyzwań. Materiały. Konferencje, red. F. Bereźnicki, A. Bielawiec, Szczecin 1999, s.79-86.
Jaroni E., Wykorzystanie zabawy w procesie kształcenia matematycznego uczniów klas początkowych, „Ruch Pedagogiczny”, 5/6 (1992) s. 127-141.
Jaroni E., Zadania tekstowe oraz metody ich rozwiązywania jako stymulatory myślenia twórczego uczniów klas początkowych, „Zeszyty Naukowe. Uniwersytet Szczeciński”, nr 220: „Prace Instytutu Pedagogiki”, 1 (1998) s. 135-139.
Jaroni E., Zagadnienie samodzielnego uczenia się w literaturze pedagogicznej, „Toruńskie Studia Dydaktyczne”, 11 (2002) nr 18, s. 177-184.
Opracowania
Hurlock E.B., Rozwój dziecka, tłum. B. Hornowski i in., Warszawa 1960, s. 41.
Kraś J., Reforma systemu oświaty w III RP: założenia i realizacja, „Resovia Sacra. Studia Teologiczno-Filozoficzne Diecezji Rzeszowskiej”, 14-15 (2007-2008) s. 303-318.
Król J., Janina Parafiniuk-Soińska: szczecińska pedagog i uczona, „Polish Biografical Studies”, 3 (2015) s. 143-158, DOI: 10.15804/pbs.2015.07.
Król J., Magiera E., Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Szczecińskiego (1985-2015), Szczecin 2015.
Niemierko B., Między oceną szkolną a dydaktyką, Warszawa 1991.
Przetacznikowa M., Makieło-Jarża G., Psychologia rozwojowa, Warszawa 1977.
Stucki E., Metodyka nauczania matematyki w klasach niższych, cz. II, Bydgoszcz 1993.
Więckowski R., Podstawowe warunki dalszego rozwoju systemu edukacji wczesnoszkolnej, w: Współczesne przemiany edukacji wczesnoszkolnej, red. M. Jakowicka, Zielona Góra 1995, s. 27.
Włodarski Z., Matczak A., Wprowadzenie do psychologii, Warszawa 1992.