Data publikacji : 19-12-2022

Artysta – nauczyciel w działaniach z młodzieżą niepełnosprawną. Przyczynek do biografii

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest ukazanie osoby nauczyciela i jego działalności na rzecz ucznia niepełnosprawnego.  Nauczyciel Agnieszka Gadzińska-Kita w latach 1986-2021 prowadziła pozalekcyjne zajęcia artystycznych z zakresu plastyki wspierające rozwój młodzieży niepełnosprawnej. Jej systematyczna praca, z mozolnym, twórczym wysiłkiem przynosiła uczniom korzyści w rozwoju poznawczym, społecznym i emocjonalnym. Efekty nie są mierzalne. Terenem badań był Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnych im. Prof. Zofii Sękowskiej w Lublinie. Zarysowano rolę zajęć artystycznych o terapeutycznym znaczeniu. Próba rekonstrukcji takich działań obejmuje ogólny wgląd w proces dydaktyczny, preferencje wychowanków i osiągane przez nich efekty. Wykorzystano metody badań stosowanych w biografistyce oraz metodzie monografii pedagogicznej.

Słowa kluczowe:

arteterapia, niepełnosprawność, Agnieszka Gadzińska-Kita, Zofia Sękowska, wspomaganie rozwoju



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Boguszewska, A. (2022). Artysta – nauczyciel w działaniach z młodzieżą niepełnosprawną. Przyczynek do biografii. Biografistyka Pedagogiczna, 7(1), 263–288. https://doi.org/10.36578/BP.2022.07.06

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Logo Open Access

"Biografistyka Pedagogiczna"  uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.

Okres realizacji: 2023-2024 rok.

Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN

Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1