Data publikacji : 20-11-2025

Punkty zwrotne w biografii jako doświadczenia życiowe tworzące (rozwojowe), przełomowe i transgresyjne

Halina Monika Wróblewska

https://orcid.org/0000-0002-1985-3877

Konteksty twórczości (cało)życiowej kobiet polskiej nauki

Abstrakt

Pojęcie punktów zwrotnych zawiera w sobie wielość znaczeń i kontekstów interpretacji. Proponowane ujęcie zagadnienia punktów zwrotnych w biografii dotyczy doświadczeń życiowych o zróżnicowanym charakterze: jako tworzących (rozwojowych), przełomowych i transgresyjnych. Opracowanie jest próbą odpowiedzi na pytanie o istotę tak rozumianych doświadczeń życiowych. Pierwsza część wyjaśnia kluczowe kategorie pojęć, ich ujmowanie i interpretacje. Kontekstem analizy prowadzonej w drugiej części są źródła doświadczeń życiowych w biografiach i (cało)życiowa twórczość kobiet polskiej nauki: Marii Grzegorzewskiej (1888–1967), Aliny Szemińskiej (1907–1986), Haliny Mirosławy Spionek-Pelc (1924–1991), pionierki pedagogiki empirycznej i  psychologii rozwojowej  opartej na badaniach rozwoju dziecka. Były tymi badaczkami, które stworzyły podstawy metodologiczne i organizacyjne dla późniejszych badań nad dziećmi w Polsce. Ich zainteresowanie problematyką rozwoju i wychowania dziecka oraz pracą nauczyciela zaowocowało znaczącym dorobkiem naukowym, a ich osiągnięcia inspirują do dalszej dyskusji nad przedmiotem badań w tym obszarze zagadnień.

Słowa kluczowe:

doświadczenia życiowe, punkty zwrotne, kryzys, transgresja, epifania, twórczość (cało)życiowa, kobiety polskiej nauki



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Zasady cytowania

Wróblewska, H. M. (2025). Punkty zwrotne w biografii jako doświadczenia życiowe tworzące (rozwojowe), przełomowe i transgresyjne: Konteksty twórczości (cało)życiowej kobiet polskiej nauki. Biografistyka Pedagogiczna, 10(2), 203–428. https://doi.org/10.36578/BP.2025.10.31

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Logo Open Access

"Biografistyka Pedagogiczna"  uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.

Okres realizacji: 2023-2024 rok.

Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN

Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1