Data publikacji : 27-12-2024

„Przytomnie patrzeć na dzieje”

Rola historii polski w narodowej i katolickiej pedagogice prymasa Stefana Wyszyńskiego

Abstrakt

Artykuł prezentuje zarys problematyki związanej z postrzeganiem przez Prymasa Wyszyńskiego dziejów ojczystych jako istotnego elementu w uprawianej przezeń pedagogice narodowej i katolickiej. Ten aspekt nauczania Prymasa Tysiąclecia należy traktować również jako sprzeciw wobec wysiłków podejmowanych przez komunistyczny reżim, które zmierzały do uczynienia z programów szkolnych i podręczników w zakresie historii instrumentu ideologicznej indoktrynacji w duchu marksistowskim. Wskazując na stałe – od chrztu Mieszka I w 966 roku – kulturowe związki Polski z cywilizacją zachodnią (łacińską) kardynał Wyszyński sprzeciwiał się tym wysiłkom. W podobnym świetle należy widzieć afirmowanie przez Prymasa Tysiąclecia polskich zrywów niepodległościowych, w tym Powstania Warszawskiego z 1944 roku. Kardynał Wyszyński zwracał uwagę wiernych na biografie i czyny wybitnych polskich biskupów, władców, ludzi pióra, którzy umacniali kulturową tożsamość Polaków jako „narodu ochrzczonego”.

Słowa kluczowe:

pedagogika katolicka, pedagogika narodowa, prymas Stefan Wyszyński



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Zasady cytowania

Kucharczyk, G. (2024). „Przytomnie patrzeć na dzieje”: Rola historii polski w narodowej i katolickiej pedagogice prymasa Stefana Wyszyńskiego. Biografistyka Pedagogiczna, 9(2), 215–232. https://doi.org/10.36578/BP.2024.09.42

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Logo Open Access

"Biografistyka Pedagogiczna"  uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.

Okres realizacji: 2023-2024 rok.

Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN

Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1