Data publikacji : 08-12-2021

Rodzinne wspólnoty znaczeń

Biograficzne opowieści o historii życia rodziny w badaniach pedagogicznych

Abstrakt

Celem artykułu jest próba opisania źródeł i sposobów tworzenia przez rodzinę niepowtarzalnej opowieści o własnej historii życia. Wprowadzono autorską kategorię „biografii rodzinnej” jako zwielokrotnioną (będąca czymś więcej niż sumą biografii jednostkowych), podlegającą systemowym zasadom cyrkularności i ekwipotencjalności nieskończoną rekonstrukcję znaczeń wynikającą z napięcia między biegiem życia rodziny a opowieścią o historii życia. Rodzina rozumiana jako system jest zdolna do uwspólniania znaczeń podczas bliskich spotkań z wewnętrznymi i zewnętrznymi narracjami. Spotkania te autorka proponuje określać mianem epizodów wspólnego zaangażowania biograficznego. Budowanie rodzinnej wspólnoty znaczeń jest istotne dla rozwoju systemu rodziny i może mieć walor tożsamościowy.

Słowa kluczowe:

biografia, biografia rodzinna, system rodzinny, narracje, epizody wspólnego zaangażowania biograficznego


Inne teksty tego samego autora


Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Zasady cytowania

Kuryś-Szyncel, K. (2021). Rodzinne wspólnoty znaczeń: Biograficzne opowieści o historii życia rodziny w badaniach pedagogicznych. Biografistyka Pedagogiczna, 6(1), 361–378. https://doi.org/10.36578/BP.2021.06.27

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Logo Open Access

"Biografistyka Pedagogiczna"  uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.

Okres realizacji: 2023-2024 rok.

Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN

Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1