Published : 2022-12-31

Szkoła jako środowisko wychowawcze w myśli pedagogicznej Feliksa Jezierskiego

Abstract

Feliks Jezierski (1817-1901) był nauczycielem, pisarzem, filozofem. Jego zainteresowania pedagogiczne powstały na gruncie pracy zawodowej, nauczycielskiej. W pismach poświęconych dziedzinie zarówno pedagogiki, jak również filozofii podejmował ważne zagadnienie szkoły, w tym w szczególności nauczyciela i ucznia. W swoich rozważaniach przedstawiał obraz instytucji, która powinna przygotowywać młodego człowieka do dorosłego życia. Nie koncentrował się na opanowaniu programu nauczania, ale na umiejętności myślenia, wyrażania własnych sądów. Nauczyciela czynił najważniejszym ogniwem szkoły, odpowiedzialnym za realizację postawionych celów. Łączył jego pracę dydaktyczną i wychowawczą, podkreślał znaczenie jego obowiązków zawodowych. Był przekonany, że funkcja, którą pełni wymaga od niego szczególnego przygotowania i zaangażowania.  W organizacji nauczania i wychowania potrzeby ucznia traktował jako szczególne jej kryterium.




Dettagli

Riferimenti bibliografici

##plugins.themes.libcom.statistics##

Authors

Download files

PDF (Język Polski)

Citation rules

Hajkowska, M. (2022). Szkoła jako środowisko wychowawcze w myśli pedagogicznej Feliksa Jezierskiego. Biografistyka Pedagogiczna [Biografia Pedagogica], 7(2), 371–387. https://doi.org/10.36578/BP.2022.07.45

Altmetric indicators


##plugins.themes.libcom.share##


Logo Open Access

"Biografistyka Pedagogiczna"  uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.

Okres realizacji: 2023-2024 rok.

Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN

Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1