Published : 2023-12-30 — Aggiornato il 2024-10-01

Versioni

Sprawności moralne a postawa zawodowa położnych

Pedagogiczne implikacje postawy moralnej Stanisławy Leszczyńskiej – położnej z Auschwitz-Birkenau

Abstract

Celem poznawczym pracy jest ukazanie znaczenia sprawności moralnych dla postawy zawodowej położnych w skrajnej sytuacji społecznej. Projekt badawczy zrealizowano na przykładzie opieki położniczej sprawowanej przez Stanisławę Leszczyńską dla rodzących kobiet w nazistowskim obozie koncentracyjnym Auschwitz-Birkenau. Zastosowano metody badawcze: analizy, syntezy i studium przypadku. Artykuł formalnie i materialnie wpisuje się w subdyscyplinę biografistyki pedagogicznej. Główny wniosek z przeprowadzonych badań potwierdza koherencję postawy moralnej w sytuacjach granicznych jako rezultatu procesu samowychowania do określonych sprawności moralnych. Postuluje się przywrócenie znaczenia aretologii pedagogicznej w kształceniu zawodowym i wychowaniu.




Dettagli

Riferimenti bibliografici

##plugins.themes.libcom.statistics##

Authors

Citation rules

Olearczyk, T. (2024). Sprawności moralne a postawa zawodowa położnych: Pedagogiczne implikacje postawy moralnej Stanisławy Leszczyńskiej – położnej z Auschwitz-Birkenau. Biografistyka Pedagogiczna [Biografia Pedagogica], 8(2), 357–374. https://doi.org/10.36578/BP.2023.08.58 (Original work published 30 dicembre 2023)

Altmetric indicators


##plugins.themes.libcom.share##


Logo Open Access

"Biografistyka Pedagogiczna"  uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.

Okres realizacji: 2023-2024 rok.

Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN

Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1