Rewolucja informatyczna postawiła naukowców różnych specjalizacji, w tym badaczy zajmujących się szeroko rozumianą biografistyką, wobec nieznanych wcześniej zjawisk. Niekiedy są one kłopotliwe, ale znacznie częściej mogą i powinny być traktowane jako szansa. Jednym z takich zjawisk jest dynamiczny rozwój tzw. blogosfery. Administratorka jednego z blogów literacko-społecznych oraz publikujący systematycznie na tymże blogu autor, czyli twórcy niniejszego referatu, rozpoczęli mniej więcej rok temu swoisty eksperyment literacki. Polegał on na naprzemiennym tworzeniu tekstów o nietypowych, zagadkowych lub – z różnych względów – inspirujących biografiach pochowanych na niemieckich i polskich cmentarzach osób różnych narodowości i wyznań (czyli par exellence o biografiach szeroko rozumianego pogranicza), których groby autorzy odkrywali podczas swoich licznych wędrówek. Szybko okazało się, iż niezobowiązujące czy pobieżne potraktowanie zagadnienia absolutnie nie wystarcza i konieczne jest przeprowadzenie pogłębionych badań nad wspomnianymi biografiami. Efekty tych badań oraz tkwiący w nich potencjał edukacyjny, stanowią treść prezentowanego artykułu.
Zasady cytowania
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
"Biografistyka Pedagogiczna" uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.
Okres realizacji: 2023-2024 rok.
Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN
Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1