Data publikacji : 10-12-2021

Jana Pawła II pedagogiczne konteksty katolickiej nauki społecznej

Mirosław Kowalski



Abstrakt

Katolicka nauka społeczna posiada ważny wymiar interdyscyplinarny. Dotyczy to szczególnie odniesienia i otwartości na wymiar pedagogiczny i edukacyjny. Artykuł ma na celu zaprezentowanie zarysu edukacyjnych kontekstów katolickiej nauki społecznej w ujęciu Jana Pawła II (w perspektywie jego biografii życia) w aspekcie m.in. sposobów jej interpretowania (rozumienia), jakie kształtowały się na przestrzeni lat w naukach społecznych - z odniesieniem do pedagogiki. Skuteczność teoretyczna i praktyczna pedagogiki zakłada dialog i jej otwartość wobec innych nauk społecznych. Jan Paweł II zalicza katolicką naukę społeczną do dziedziny teologii moralnej, wskazując tym samym na jej wymiar normatywny. Katolicka nauka społeczna zyskuje skuteczność oddziaływania na procesy socjalizacyjne i edukacyjne, jeśli związana jest z życiem społeczności oraz jednostek żyjących w społeczeństwie. Zasługą Jana Pawła II w tej kwestii jest umiejętność powiązania ze sobą potrzeby interdyscyplinarności i autonomiczności katolickiej nauki społecznej, jak również akcentując jej charakter personalistyczny.

Słowa kluczowe:

Jan Paweł II, pedagogika, edukacja, katolicka nauka społeczna



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Zasady cytowania

Kowalski, M. (2021). Jana Pawła II pedagogiczne konteksty katolickiej nauki społecznej. Biografistyka Pedagogiczna, 6(2), 315–326. https://doi.org/10.36578/BP.2021.06.55

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Logo Open Access

"Biografistyka Pedagogiczna"  uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.

Okres realizacji: 2023-2024 rok.

Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN

Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1