Data publikacji : 19-12-2022

Dwie ścieżki akademickiej kariery – wspólny horyzont uniwersyteckich wartości. Praktyki epistolograficzne Czesława Miłosza i Jana Błońskiego

Abstrakt

Przeprowadzona w ramach niniejszego artykułu analiza trzydziestodziewięcioletniej korespondencji (lata 1958-1997) Czesława Miłosza i Jana Błońskiego stała się podstawą do  wskazania relacyjnego wymiaru akademickiej profesji, w której twórczo splatają się działalność badawcza i dydaktyczna. Dokonana rekonstrukcja ich akademickiej kariery to zarówno wydobycie pedagogicznego rysu w biografii światowej sławy poety – Noblisty, a zarazem konfrontacja dwóch modeli uniwersyteckich karier  (amerykańskiej i  polskiej). Warto jednak podkreślić, że pomimo zróżnicowanych dróg awansu naukowego zarówno Miłosz, jak i Błoński stali się mistrzami i jak wskazuje ich korespondencja  realizowali w pracy zawodowej te same wartości uniwersyteckie: dbałość o relację mistrz - uczeń,  uważność na prace innych uczonych i dialog z nimi oraz twórcze podejście do pracy badawczej i dydaktycznej. W niniejszym opracowaniu autorka dokonuje odkrycia nowego badawczego wymiaru listu, który nie tylko jest cennym źródłem do badań, ale dla Jana Błońskiego – badacza twórczości Czesława Miłosza stał się narzędziem badawczym, dając sposobność do konfesyjnej, a zarazem owocnej naukowo  rozmowy badacza z artystą.

Słowa kluczowe:

Czesław Miłosz, Jan Błoński, kariera akademicka, kultura relacyjności, korespondencja, wartości uniwersyteckie, mistrz



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Sieroń, D. (2022). Dwie ścieżki akademickiej kariery – wspólny horyzont uniwersyteckich wartości. Praktyki epistolograficzne Czesława Miłosza i Jana Błońskiego. Biografistyka Pedagogiczna, 7(1), 197–212. https://doi.org/10.36578/BP.2022.07.16

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Logo Open Access

"Biografistyka Pedagogiczna"  uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.

Okres realizacji: 2023-2024 rok.

Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN

Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1