Data publikacji : 29-11-2024

„Spotkanie” jako punkt zwrotny w budowaniu biografii wychowanka w ujęciu personalistyczno-egzystencjalnym

Abstrakt

Artykuł ukazuje różne znaczenia i wymiary pojęcia „spotkanie” w ujęciu pedagogiki personalistycznej i egzystencjalnej. Przywołując wybrane  poglądy jej twórców w  Polsce i rekonstruując cechy wychowania jako aktywności opartej na dialogu i splatającej ze sobą wzajemne oddziaływania Ty i Ja- dwóch podmiotów weń uwikłanych – próbuję ukazać wielowymiarowość i uniwersalność spotkania. Opisywane zjawisko doskonale wpisuje się nie tylko w warstwicową teorię rozwoju Stefana Kunowskiego odsłaniając swoje niejednoznaczne cechy i pedagogiczne znaczenia – relacyjność,  przełomowość  i trangresyjność, a także terapeutyczny i osobotwórczy charakter, ale i w każdą inną humanistyczną pedagogię opartą na  prowadzeniu człowieka ku dobru, pięknu i prawdzie.

Słowa kluczowe:

pedagogika, personalizm, spotkanie, relacja, wychowanie, rozwój



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Zasady cytowania

Karkowska, M. (2024). „Spotkanie” jako punkt zwrotny w budowaniu biografii wychowanka w ujęciu personalistyczno-egzystencjalnym. Biografistyka Pedagogiczna, 9(1), 213–230. https://doi.org/10.36578/BP.2024.09.13

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Logo Open Access

"Biografistyka Pedagogiczna"  uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.

Okres realizacji: 2023-2024 rok.

Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN

Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1