Data publikacji : 30-12-2024

Działalność polityczno-patriotyczna nauczycieli polskich wiejskich szkół ludowych w Galicji w okresie autonomii (1867–1918)

Abstrakt

Celem artykułu jest ukazanie środowiska nauczycieli pracujących w szkołach elementarnych (ludowych) w polskich wsiach w czasach autonomii (trwającej od połowy lat 60. XIX w. do 1918 r.). Artykuł powstał na zróżnicowanej i obszernej bazie, którą tworzą źródła archiwalne i drukowane, pamiętniki oraz tematyczna literatura. Przedmiotem szczegółowych analiz stała się działalność polityczna i patriotyczna nauczycieli, którzy współtworzyli wiejskie środowiska inteligenckie, wtedy jeszcze bardzo nieliczne. Pozytywnymi przejawami obecności nauczycieli na wsi (oprócz działalności oświatowej) było ich angażowanie się w lokalne życie społeczne i polityczne. Analiza materiału źródłowego wskazuje, iż podejmowali oni różne działania o charakterze politycznym i patriotycznym. W artykule zwrócono uwagę na różne uwarunkowania wpływające na te działania. Utrudniały ją austriackie władze centralne oraz Galicji, które nie pozwalały nauczycielom prowadzić antypaństwowej działalności politycznej i patriotycznej. Jednak duża część nauczycieli nie podporządkowała się tym nakazom. Starała się wychowywać swych uczniów na Polaków i patriotów. Poza tym włączała się w edukację polityczną osób dorosłych. Należała też do różnych partii politycznych. Nauczyciele angażowali się także w różne działania polityczne i wojskowe w czasie I wojny światowej.

Słowa kluczowe:

Galicja, autonomia galicyjska, szkoły ludowe w Galicji, wiejskie szkoły ludowe w Galicji w okresie autonomii, nauczyciele wiejskich szkół ludowych w Galicji w okresie autonomii, patriotyzm polskich nauczycieli



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Zasady cytowania

Pelczar, R. (2024). Działalność polityczno-patriotyczna nauczycieli polskich wiejskich szkół ludowych w Galicji w okresie autonomii (1867–1918). Biografistyka Pedagogiczna, 9(3), 239–268. https://doi.org/10.36578/BP.2024.09.67

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Logo Open Access

"Biografistyka Pedagogiczna"  uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.

Okres realizacji: 2023-2024 rok.

Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN

Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1