Artwińska A., Fidelis M., Mrozik A., Zawadzka A., Pożytki z „pokolenia”. Dyskusja o „pokoleniu” jako kategorii analitycznej, „Teksty Drugie”, 1(2016) s. 347-366.
Bachelard G., Poetyka marzenia, tłum.L. Brogowski, Gdańsk 1998.
Bagby Ph., Kultura i historia. Prolegomena do porównawczego badania cywilizacji, tum. J Jedlicki, przedm. J Topolski, Warszawa 1975.
Barbour I.G., Mity, modele, paradygmaty: studium porównawcze nauk przyrodniczych i religii, tłum. M. Krośniak, Kraków 1983.
Bielik-Robson A., Nie ma takiego pokolenia. Pokolenie’89, „Magazyn Kulturalny Tygodnika Powszechnego”, 2002, nr 2/3 (63/64), https://www.tygodnikpowszechny.pl/archiwum/2002, dostęp: 11.04.2023.
Bhabha H., Miejsca kultury, tłum. T. Dobrogoszcz, Kraków 2010.
Bonecki M., „Filo-Sofija”, 12 (2011) nr 1, s. 189–211.
Demetrio, D., Pedagogika pamięci. W trosce o nas samych, z myślą o innych, tłum. A. Skolimowska, Łódź 2009.
Drozda J., Opór kulturowy. Między teorią a praktykami społecznymi, Gdańsk 2015.
Dziemidok B., Teoretyczne i praktyczne kłopoty z wartościami i wartościowaniem, Gdańsk, 2013.
Fatyga B., Dzicy z naszej ulicy. Antropologia kultury młodzieżowej, Warszawa 2005.
Grabowska M., Ruch odnowy religijnej przełomu lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych: społeczne przyczyny i konsekwencje, w: Pokolenie JP2. Przeszłość i przyszłość zjawiska religijnego, red. T. Szawiel, Warszawa 2008, s. 22–49.
Ingarden R., Z teorii języka i filozoficznych podstaw logiki, Warszawa 1972.
Kmita J., Studia z teorii kultury i metodologii badań nad kulturą, Warszawa –Poznań 1982.
Zwroty badawcze w humanistyce. Wprowadzenie, red. J. Kowalewski, W. Piasek, Olsztyn 2010.
Krawczyk-Wasilewska W., Wizerunek mądro głupiego jako przykład wartości kulturowej humoru, w: Człowiek i kultura jako wartość, red. R. Hołda, G. Odoj, Katowice 2008, s. 152-157.
Kuczyński J., Uniwersalizm jako metafilozofia. Świadectwo i filozofia dialogu, t. 2, Warszawa 1990.
Kwiek M., W stronę estetyki egzystencji: Michel Foucault, w: Dylematy tożsamości. Wokół autowizerunku filozofa w powojennej myśli francuskiej, red. M. Kwiek, Poznań 1999, s. 266–310.
Łobocki Ł, Pedagogika wobec wartości, w: Kontestacje pedagogiczne, red. B. Śliwerski, Kraków 1993, s. 125-135.
Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2005.
Łukaszewski W., Szanse rozwoju osobowości, Warszawa 1984.
Majcherek J.A., Poznawanie kultury jako interpretacja symboli, „Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis, Studia Philosophica”, 1 (2002) s. 91-103.
Mannheim K., Problem pokoleń, tłum. A. Mizińska-Kleczkowska, „Colloquia Communia”, 12 (1992/1993) nr 1, s. 136–169.
Mead M., Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, tłum. J. Hołówka, Warszawa, 2000.
Nowak-Dziemianowicz M., Doświadczenia rodzinne w narracjach. Interpretacje sensów i znaczeń, Wrocław 2006.
Ortega y Gasset J., Po co wracamy do filozofii? Warszawa 1992.
Pęczak M., Subkultury w PRL. Opór, kreacja, imitacja, Warszawa 2013.
Piasecka M., O uniwersalizmie (nie)dokończenia. Edukacyjne (nie)miejsca i (nie)ślady, Częstochowa 2018.
Rancière J., Dzielenie postrzegalnego. Estetyka i polityka, tłum. M. Kropiwnicki, J. Sowa, Kraków 2007.
Rogers L., Trzecia przestrzeń dziecka dorastającego w warunkach przemocy, w: Pedagogika miejsca, red. M. Mendel, Wrocław 2006, s. 91–103.
Rybicka, E., Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Kraków 2014.
Sowiński S., Kolumbowie wolności. Papieskie przesłanie o wolności jako dar i zadanie dla pokolenia JP2, w: Pokolenie JP2: Przeszłość i przyszłość zjawiska religijnego, red. T. Szawiel, Warszawa 2008, s. 138–140.
Taylor Ch., Nowoczesne imaginaria społeczne, tłum. A. Puchejda, K. Szymaniak, Kraków, 2010.
Taylor Ch., Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej, tłum. M. Gruszczyński i in., Warszawa 2012.
Witkowski L., Uniwersalizm pogranicza. O semiotyce Michała Bachtina w kontekście edukacji, Toruń 1991.
Włodarczyk E., Kultura, w: Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, red. J. Pilch, t. 2, Warszawa 2003, s. 950-962.
Wojnar I., Aktualne procesy edukacji i kultury w Polsce i na świecie, w: Edukacja wobec wyzwań XXI wieku, red. I. Wojnar, J. Kubin, Warszawa 1996, s.1-1.
Wróbel A., Problem intencjonalności działania wychowawczego. Studium teoretyczne, Łódź 2014.
Wyka K., Pokolenia literackie, Kraków 1989.
Żuk G., Edukacja aksjologiczna. Zarys problematyki, Lublin 2016.