Data publikacji : 28-11-2023 — zaktualizowane 28-11-2023

Pokolenie „Marzycieli, dzieci rewolucji pijących mleko” w soczewce (nie)obecnych wartości w stanie wojennym ‘82

Abstrakt

Artykuł stanowi próbę charakterystyki „pokolenia stanu wojennego” - w rozumieniu narracji o sobie i o Innych, blisko życia codziennego - w oparciu o formację, którą autorsko nazywam pokoleniem „Marzycieli, dzieci rewolucji pijących mleko”. Formacja ta to uczniowie i maturzyści 82 r. IV Liceum Ogólnokształcącego w Częstochowie. Ustalam świadomie taki zabieg analizy, albowiem z socjologicznego punktu widzenia „pokolenie stanu wojennego” nie istnieje, a jego nazwa budzi kontrowersje.  Jako badaczka zaangażowana, która uczestniczyła w tamtych wydarzeniach, dokonuję dzisiaj opisu i interpretacji tych (auto)biograficznych wydarzeń w soczewce (nie)obecnych wartości w stanie wojennym. Dlaczego (nie)obecnych? Dlatego, że ukrytych we wnętrzu kultury, ale wzniecanych; zakazanych w sferze publicznej, ale ukazywanych w sferze prywatnej; świadomych i nieuświadamianych, ale obecnych w kodzie kulturowym tamtej epoki. Artykuł wyraża humanistyczne zaniepokojenie, albowiem wartości konstytuujące ówczesne pokolenie ulegają we współczesnym świecie często zapomnieniu.

Słowa kluczowe:

kultura, wartości, pokolenie, stan wojenny, komunizm, (auto)biografia



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Piasecka, M. (2023). Pokolenie „Marzycieli, dzieci rewolucji pijących mleko” w soczewce (nie)obecnych wartości w stanie wojennym ‘82. Biografistyka Pedagogiczna, 8(1), 539–565. https://doi.org/10.36578/BP.2023.08.29

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Logo Open Access

"Biografistyka Pedagogiczna"  uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.

Okres realizacji: 2023-2024 rok.

Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN

Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1