Baltar F., Brunet I., Social Research 2.0: Virtual Snowball Sampling Method Using Facebook, „Internet Research”, 22 (2012) nr 1, s. 57-74, DOI: 10.1108/10662241211199960.
Bauman Z., Kariera: cztery szkice socjologiczne, Warszawa 1960.
Binns C., C. Binns, Experiences of Academics from a Working-Class Heritage: Ghosts of Childhood Habitus, Newcastle 2019.
Bourdieu, P., Homo Academicus, Cambridge 2003.
Bourdieu P., Passeron J.C., Reproduction in Education, Society and Culture, Los Angeles 1990.
Browne K., Snowball Sampling: Using Social Networks to Research Non‐Heterosexual Women, „international Journal of Social Research Methodology”, 8 (2005) nr 1, s. 47-60, DOI: 10.1080/1364557032000081663.
Butler-Rees A., Robinson N., Encountering Precarity, Uncertainty and Everyday Anxiety as Part of the Postgraduate Research Journey, „Emotion, Space and Society”, 37 (2020) (100743), DOI: 10.1016/j.emospa.2020.100743.
Bylok F., Wzór sukcesu w społeczeństwie polskim w okresie transformacji społeczno-ustrojowej, „Annales”, 1 (2005) nr 1, s. 87-96.
Crew T., Higher Education and Working-Class Academics, Cham 2020.
Czerepaniak-Walczak M., Ile techne, ile praxis? W poszukiwaniu koncepcji praktyki jako elementu kształcenia nauczycielskiego profesjonalizmu, „Teraźniejszość. Człowiek. Edukacja”, 59 (2012) nr 3, s. 7-22.
Dębska K., Doświadczenie awansu klasowego jako kontekst kształtowania się relacji między braćmi i siostrami, „Studia BAS”, 62 (2020) nr 2, s. 111-128.
Dierendonck D.V., Gaast E.V., Goal Orientation, Academic Competences and Early Career Success, „Career Development International”, 18 (2013) nr 7, s. 694–711.
Dijk D., Manor O., Carey L., Publication Metrics and Success on the Academic Job Market, „Current Biology”, 24 (2014) nr 11, DOI: 10.1016/j.cub.2014.04.039.
Dries N., Pepermans R., Carlier O., Career Success: Constructing a Multidimensional Model, „Journal of Vocational Behavior”, 73 (2008) nr 2, s. 254-267.
Dusek G.A., Yurova Y.V., Ruppel C.P., Using Social Media and Targeted Snowball Sampling to Survey a Hard-To-Reach Population: A Case Study, „International Journal of Doctoral Studies”, 10 (2015) s. 279-299, DOI: 10.28945/2296.
Dyoniziak R., Awans społeczny a poczucie sukcesu lub zawodu życiowego, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, 30 (1968) z. 1, s. 254-255.
Gdula M., Lewicki M., Sadura P., Praktyki kulturowe klasy ludowej, Instytut Studiów Zaawansowanych, Warszawa 2014.
Grochalska M., Transgresyjne trajektorie: zmiany statusu społecznego w perspektywie biograficznej, Kraków 2011.
Hawley K., I —What Is Impostor Syndrome?, w: „Aristotelian Society Supplementary”, 93 (2019) nr 1, s. 203-226.
Hennekam S., Career Success of Older Workers: The Influence of Social Skills and Continuous Learning Ability, „Journal of Management Development”, 34 (2015) nr 9, s. 1113-1133, DOI: 10.1108/JMD-05-2014-0047.
Hurst A.L., Warnock D.M., Les miraculés: „The Magical Image of the Permanent Miracle” – Constructed Narratives of Self and Mobility from Working-Class Students at an Elite College, w: College Students' Experiences of Power and Marginality, red. E.M. Lee, C. LaDousa, New York 2015, s. 110-125.
Ivancheva M.P., The Age of Precarity and the New Challenges to the Academic Profession, „Studia Universitatis Babes-Bolyai-Studia Europaea”, 60 (2015) nr 1, s. 39-48.
Januszkiewicz K., Sukces zawodowy w perspektywie jutra, Wrocław 2012.
Kaźmierska K., F. Schütze, Wykorzystanie autobiograficznego wywiadu narracyjnego w badaniach nad konstruowaniem obrazu przeszłości w biografii. Na przykładzie socjologicznego porównania narracji na temat życia w PRL-u i NRD, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, 9 (2013) nr 4, s. 122–139.
The Academic Profession in Europe: New Tasks and New Challenges, red. B.M. Kehm, U. Teichler, t. 5, Dordrecht 2012.
Konecki K., Praca w koncepcji socjologii interakcjonistycznej, „Studia Socjologiczne”, 1 (1988) s. 225-245.
Kurek-Ochmańska O., Łuczaj K., Kariera akademicka „z przypadku”? Biografie akademików mobilnych społecznie w perspektywie narracyjnej, „Biografistyka Pedagogiczna”, 6 (2021) nr 1, s. 397-427, DOI: 10.36578/BP.2021.06.15.
Kwiek M., Ustawa 2.0 a mierzalność i porównywalność osiągnięć naukowych, „Nauka”, 1 (2018), s. 65–86.
Lareau A., Unequal Childhoods. In Unequal Childhoods, California 2011.
Lee E.M., „Where People Like Me Don’t Belong”: Faculty Members from Low-socioeconomic-status Backgrounds, „Sociology of Education”, 90 (2017) nr 3, s. 197–212.
Leja K., Trzy misje uczelni, trzy ścieżki kariery, https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/14359/Trzy%20misje%2C%20trzy%20%C5%9Bcie%C5%BCki%20kariery.pdf?sequence=1, dostęp: 17.07.2023.
Lekka-Kowalik A., Uniwersytet jako firma usługowa. Szansa czy klęska?, „Ethos”, 85-86 (2009) s. 52-69.
Lenartowicz M., Klasowe uwarunkowania sportu z perspektywy teoretycznej Pierre’a Bourdieu, „Kultura i Społeczeństwo”, 56 (2012) nr 1, s. 51-74, DOI: 10.2478/v10276-012-0023-3.
Lerback J., Hanson B., Journals Invite Too Few Women to Referee, „Nature”, 541 (2017) s. 455–457, DOI: 10.1038/541455a.
Loher D., Strasser S., Monterescu D. i in., On Politics and Precarity in Academia, „Social Anthropology/Anthropologie Sociale”, 27 (2019) nr S2, s. 97-117.
Lyons S.T., Schweitzer L.N., Eddy S.W., How Have Careers Changed? An Investigation of Changing Career Patterns across Four Generations, „Journal of Managerial Psychology”, 30 (2015) nr 1, s. 8–21.
Metzgar J., Bridging the Divide: Working-Class Culture in a Middle-Class Society, „Journal of Working-Class Studies”, 7 (2021) nr 1, s. 49-51.
Michałowska D.A., Prestiż współczesnego naukowca w globalnej perspektywie świata akademickiego, w: Naukowcy. Osobowość, rola, profesjonalizm, red. A. Żywczok, M. Kitlińska-Król, Katowice 2019, s. 199-211.
Nabi G.R., The Relationship Between HRM, Social Support and Subjective Career Success Among Men and Women, „International Journal of Manpower”, 22 (2001) nr 5, s. 457-474.
Nawrocki T., Pomiędzy rodziną, szkołą i uniwersytetem: refleksje socjologa o barierach edukacyjnych na Górnym Śląsku, w: Eseje socjologiczne, red. W. Jacher, Katowice 2001, s. 121-135.
Pietruszewski M., Wskaźniki sukcesu zawodowego i ich operacjonalizacja w praktyce badawczej, „Humanizacja Pracy”, 48 (2015) nr 1, s. 169-182.
Piorkowski G.K., Survivor Guilt in the University Setting, „Personnel & Guidance Journal”, 61 (1983) nr 10, s. 620-622, DOI: 10.1111/j.2164-4918.1983.tb00010.x.
Rasdi R.M., Ismail M., Garavan T.N., Predicting Malaysian Managers Objective and Subjective Career Success, „International Journal of Human Resource Management”, 22 (2011) nr 17, s. 3528–3549, DOI: 10.1080/09585192.2011.560878.
Reddin G., Struggles and Achievements: Experiences of Working-Class White Male Academics who Attain Tenure. Phd (Doctor Of Philosophy) Thesis, Iowa City 2012, DOI: 10.17077/etd.0fomhpi0.
Valk R., Van der Velde M., Van Engen M., Godbole R., International Career Motives, Repatriation and Career Success of Indian women in Science & Technology, „Journal of Global Mobility”, 2 (2014) nr 2, s. 203–233.
Rek-Woźniak M., Młodzi dorośli – wzory mobilności społecznej w okresie transformacji systemowej na przykładzie mieszkańców miasta średniej wielkości, rozprawa doktorska, Łódź 2012.
Mohd Rasdi R., Garavan T.N., Ismail M., Networking Behaviours and Managers' Career Success in the Malaysian Public Service: The moderating Effect of Gender, „Personnel Review”, 42 (2013) nr 6, s. 684–703.
Santos G.G., (Career Barriers Influencing Career Success: A focus on Academics’ Perceptions and Experiences, „Career Development International”, 21 (2016) nr 1, s. 60-84, DOI: 10.1108/CDI-03-2015-0035.
Schütze F., Biography Analysis on the Empirical Base of Autobiographical Narratives: How to Analyse Autobiobiographical Narrative Interviews, „European Studies on Inequalities and Social Cohesion”, 1/2 (2007) s. 153–242.
Seibert S.E., Kraimer M.L., Proactive Personality and Career Success, „Journal of Applied Psychology”, 84 (1999) nr 3, s. 417, DOI: 10.1037/0021-9010.84.3.416.
Shahibudin I., Career Success Studies: An Examination of Indicators, Approach and Underlying Theories in Literature, „Science Journal of Business and Management”, 3 (2015) nr 6, s. 251-257, DOI: 10.11648/j.sjbm.20150306.16.
Siekańska M., Psychologiczne uwarunkowania sukcesów zawodowych, „Przegląd Psychologiczny”, 47 (2004) nr 3, s. 275-290.
Spence P.R., Lachlan K.A., Rainear A.M., Social Media and Crisis Research: Data Collection and Directions, „Computers in Human Behavior”, 54 (2016) s. 667–672, DOI: 10.1016/j.chb.2015.08.045.
Steinþórsdóttir F.S., Brorsen Smidt T., Pétursdóttir G.M. i in., . New Managerialism in the Academy: Gender Bias and Precarity, „Gender, Work & Organization”, 26 (2019) nr 2, s. 124-139.
Sternberg R.J., Próba weryfikacji teorii inteligencji sprzyjającej powodzeniu życiowemu poprzez operacje konwergencyjne, „Przegląd Psychologiczny”, 44 (2001) nr 4, s. 375-403.
Twardowski K., O dostojeństwie uniwersytetu, w: Fenomen Uniwersytetu, red. A. Grzegorczyk, J. Sójka, Poznań 2008.
Tyszka Z., Rodzina we współczesnym świecie, Poznań 2003.
Warnock D.M., Hurst A.L., „The Poor Kids’ Table”: Organizing Around an Invisible and Stigmatized Identity in Flux, „Journal of Diversity in Higher Education”, 9 (2016) nr 3, s. 261–276, DOI: 10.1037/dhe0000029.
Warnock D., On the Other Side of What Tracks?, „Rhizomes”, 27 (2016).
Wengraf T., Interviewing for Life-histories, Lived Periods and Situations, and Ongoing Personal Experiencing Using the Biographic Narrative Interpretive Method (BNIM), BNIM Short Guide bound with the BNIM Detailed Manual, 2014, https://www.sfu.ca/cmns/courses/2012/801/1-Readings/Wengraf_BNIM%20-%20Shortest%20Guide.rtf, dostęp: 02.03.2021.
Westoby C., Dyson J., Cowdell F., Buescher T., What Are the Barriers and Facilitators to Success for Female Academics in UK HEIs? A Narrative Review, „Gender and Education”, 33 (2021) nr 8, s. 1033-1056, DOI: 10.1080/09540253.2021.1884198.
Wolszczak-Derlacz J., Parteka A., Produktywność naukowa wyższych szkół publicznych w Polsce. Bibliometryczna analiza porównawcza, Warszawa 2010.
Zambrana R.E., Ray R., Espino M.M. i in., „Don't Leave Us Behind”: The Importance of Mentoring for Underrepresented Minority Faculty, „American Educational Research Journal”, 52 (2015) nr 1, s. 40-72.