W 1921 r. Wołyń znalazł się w granicach II Rzeczypospolitej. Przełożyło się to na organizowanie szkolnictwa pod polskimi auspicjami, choć trzeba pamiętać, że ta część Polski była różnorodna pod względem etnicznym. Przeważali oczywiście Ukraińcy, poza nimi byli Polacy, Żydzi, Niemcy i Czesi. W szkolnictwie pracowali zatem nauczyciele wywodzący się z tych narodowości, choć tu z kolei największą grupę stanowili Polacy. Wołyń można potraktować jako miejsce szczególne w biografiach nauczycieli. Dla jednych z nich było to miejsce, z którym związani byli od urodzenia, a przeważali w tej grupie Ukraińcy. Drugą grupę stanowili nauczyciele, którzy w „desperacji” poszukiwali pracy, a Wołyń stał się miejscem tych poszukiwań. Byli też tacy, dla których Wołyń stał się początkiem życia rodzinnego.
Zasady cytowania
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
"Biografistyka Pedagogiczna" uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.
Okres realizacji: 2023-2024 rok.
Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN
Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1