Artykuł przedstawia poglądy ukraińskiego naukowca Hryhorija Waszczenki na temat celu, zawartości i zadań wychowania. Zostało zbadane kluczowe pojęcie „ideał wychowania”, które zależy od ustroju państwa, światopoglądu, religii i moralności, sił wewnętrznych i potrzeb zewnętrznych, poziomu rozwoju kulturowego oraz cech narodowych każdego narodu. Tradycyjny europejski ideał wychowawczy zbudowany jest na zasadach harmonijnego rozwoju człowieka. Motywem przewodnim jego spuścizny jest poszukiwanie ideału wychowania młodzieży ukraińskiej, opartego na dwóch głównych zasadach: służbie Bogu i służbie Ojczyźnie. Kochać swój naród można tylko wtedy, gdy istnieje wysoka świadomość narodowa, wyobrażać sobie naród ukraiński jako wspólnotę jednoczącą przeszłe, obecne i przyszłe pokolenia, czuć jedność z tą wspólnotą, a także pielęgnować uczciwy stosunek do innych narodów. Opisano zadania harmonijnego wychowania młodzieży ukraińskiej. Uczniowie powinni być podmiotami procesu edukacyjnego, jego aktywnymi uczestnikami. Szkoła powinna stać się dla nich małą ojczyzną, którą kochają i cenią, którą budują wspólnie z pedagogami. Wartość wniosków Waszczenki dotyczących wychowania młodzieży jest nadal aktualna.
Zasady cytowania
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
"Biografistyka Pedagogiczna" uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.
Okres realizacji: 2023-2024 rok.
Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN
Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1