Data publikacji : 08-12-2021

Wkład Ostapa Makaruszki (1867–1931) w rozwój teorii wychowania

Abstrakt

Artykuł ukazuje konceptualne zasady wychowania w spuściźnie ukraińskiego pedagoga, naukowca, działacza publicznego i kulturalno-oświatowego Ostapa Makaruszki (1867–1931). Dziedzictwo pedagogiczne jest cennym źródłem wiedzy dla pedagogów i rodziców, w którym można znaleźć odpowiedzi na szereg pytań dotyczących problemów edukacyjnych młodzieży ukraińskiej. Naukowiec napisał pierwszy podręcznik z pedagogiki w języku ukraińskim ‘Nauka o wychowaniu’ (1922), w którym uzasadnia teoretyczne podstawy wychowania. Skupiono się na celu i zadaniach pedagogiki, jej źródłach teoretycznych i praktycznych, treści pojęcia ‘wychowanie’ jako naturalnej konieczności przygotowania młodzieży do przyszłego życia. Periodyzacja wiekowa wychowania dziecka uzasadniona przez pedagoga jest cenna dla teorii i praktyki wychowania. Obejmuje ona trzy okresy rozwoju fizycznego i duchowego od urodzenia do osiągnięcia dojrzałości obywatelskiej; idea narodowości (wychowanie w każdym kraju uzyskuje charakter narodowy; wychowanie w szkole powinno być zorientowane narodowościowo, wyrastać z tradycji i kultury narodu); uwzględnianie różnic płciowych w wychowaniu dziewczyn i chłopców; wyodrębniono podstawowe zasady wychowania (naturalne skłonności dziecka, temperament, zdolności fizyczne determinujące kierunek i sposoby wychowania; miejsce urodzenia (wieś/miasto), przyroda, środowisko, okoliczności życiowe etc.) oraz instytucje wychowania (rodzina, szkoła i cerkiew), które powinny harmonijnie wpływać na wychowanie młodzieży, wzajemnie się uzupełniać, budować szacunek i uznanie u młodzieży. Idee prawdy, dobra i piękna są stałe w wychowaniu ukraińskiej młodzieży. Wojna ma negatywny wpływ na wychowanie młodzieży, jest nieludzkim sposobem rozwiązywania problemów. Środkami wychowania patriotycznego są gry, przedmioty, festyny ​​ludowe, spacery i inne.

Słowa kluczowe:

Ostap Makaruszka (1867-1931), pedagogika ukraińska, teoria nauczania, wartości uniwersalne i narodowe, instytucje wychowania, Galicja



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (English)

Zasady cytowania

Czepil, M. (2021). Wkład Ostapa Makaruszki (1867–1931) w rozwój teorii wychowania. Biografistyka Pedagogiczna, 6(1), 161–176. https://doi.org/10.36578/BP.2021.06.09

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Logo Open Access

"Biografistyka Pedagogiczna"  uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.

Okres realizacji: 2023-2024 rok.

Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN

Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1