Data publikacji : 31-12-2022

„Człowiek rodzi się dla rozkwitu”

Halina Monika Wróblewska

https://orcid.org/0000-0002-1985-3877

Ku twórczym źródłom potencjału (w) tożsamości miejsca

Abstrakt

Opracowanie jest autorską próbą odczytania cyklu poetyckiego Karola Wojtyły Wędrówka do miejsc świętych w aspekcie istotności miejsca w biografii jednostki dla rozwoju jej tożsamości. Ukazuje osobę doznającą określonych przeżyć w spotykaniu z miejscem, z jego wyjątkowością i potencjałem. Doświadczenia biograficzne ujawniają twórcze możliwości człowieka w poszukiwaniu i odkrywaniu nowych wartości i znaczeń. W opracowaniu podjęto również ważne zagadnienie pozycji miejsca jako przestrzeni transgresywnego rozwoju, w której „człowiek rodzi się dla rozkwitu”. Miejsce ujęte w aspekcie biografii ukazuje wydarzenie graniczne, przełomowe, które nadało nowe znaczenie życiowemu doświadczeniu. Wędrówka stanowi twórczą drogę prowadzącą od poznania miejsca – poprzez odczytanie jego tożsamości, do wewnętrznej przemiany i transgresji ku życiu wewnętrznemu. Cykl poetycki zawiera metaforyczny, bogaty interpretacyjnie potencjał. Miejsce fascynuje możliwościami twórczej interpretacji i jako takie może stanowić źródło edukacyjnych inspiracji.

Słowa kluczowe:

tożsamość miejsca, doświadczenia biograficzne, źródła twórczości, transgresja, potencjał sensotwórczy, transgresywny rozwój



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Wróblewska, H. M. (2022). „Człowiek rodzi się dla rozkwitu”: Ku twórczym źródłom potencjału (w) tożsamości miejsca. Biografistyka Pedagogiczna, 7(2), 173–188. https://doi.org/10.36578/BP.2022.07.33

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Logo Open Access

"Biografistyka Pedagogiczna"  uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.

Okres realizacji: 2023-2024 rok.

Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN

Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1