Data publikacji : 31-12-2022

„Człowiek rodzi się dla rozkwitu”

Halina Monika Wróblewska

https://orcid.org/0000-0002-1985-3877

Ku twórczym źródłom potencjału (w) tożsamości miejsca

Abstrakt

Opracowanie jest autorską próbą odczytania cyklu poetyckiego Karola Wojtyły Wędrówka do miejsc świętych w aspekcie istotności miejsca w biografii jednostki dla rozwoju jej tożsamości. Ukazuje osobę doznającą określonych przeżyć w spotykaniu z miejscem, z jego wyjątkowością i potencjałem. Doświadczenia biograficzne ujawniają twórcze możliwości człowieka w poszukiwaniu i odkrywaniu nowych wartości i znaczeń. W opracowaniu podjęto również ważne zagadnienie pozycji miejsca jako przestrzeni transgresywnego rozwoju, w której „człowiek rodzi się dla rozkwitu”. Miejsce ujęte w aspekcie biografii ukazuje wydarzenie graniczne, przełomowe, które nadało nowe znaczenie życiowemu doświadczeniu. Wędrówka stanowi twórczą drogę prowadzącą od poznania miejsca – poprzez odczytanie jego tożsamości, do wewnętrznej przemiany i transgresji ku życiu wewnętrznemu. Cykl poetycki zawiera metaforyczny, bogaty interpretacyjnie potencjał. Miejsce fascynuje możliwościami twórczej interpretacji i jako takie może stanowić źródło edukacyjnych inspiracji.

Słowa kluczowe:

tożsamość miejsca, doświadczenia biograficzne, źródła twórczości, transgresja, potencjał sensotwórczy, transgresywny rozwój


Inne teksty tego samego autora


Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Wróblewska, H. M. (2022). „Człowiek rodzi się dla rozkwitu”: Ku twórczym źródłom potencjału (w) tożsamości miejsca. Biografistyka Pedagogiczna, 7(2), 173–188. https://doi.org/10.36578/BP.2022.07.33

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Logo Open Access

"Biografistyka Pedagogiczna"  uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.

Okres realizacji: 2023-2024 rok.

Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN

Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1