Data publikacji : 08-12-2021

Myślenie według świata wartości

Halina Monika Wróblewska

https://orcid.org/0000-0002-1985-3877

Przestrzenie (w) dialogu pedagogów serca

Abstrakt

Tytuł opracowania nawiązuje do tytułu szkiców filozoficznych Myślenia według wartości autorstwa ks. Józefa  Tischnera. Przestrzeń (w) dialogu pedagogów serca – to ukazanie osobowych doświadczeń i dwóch perspektyw zaangażowania (działania) na rzecz drugiego człowieka. Świat wartości jako płaszczyzna (w) dialogu ukazana  jest w  treściach doświadczeń i refleksji Marii Grzegorzewskiej (1888 - 1967)  – człowieka wielkiego serca oraz Marii Łopatkowej (1927-2016) - pedagoga serca. W intersubiektywnej przestrzeni doświadczeń wybrzmiewa wrażliwość aksjologiczna pedagogów zaangażowanych. Ukazane myśli i refleksje odsłaniają humanizm idei oraz wymiary działalności pedagogów serca na wielu polach praktyki. To co łączy i przenika obie postaci – to relacja wartości. Ukazane doświadczenia osobowe i przytoczone narracje kobiet – pedagogów serca - są w istocie obrazem filozofii osoby. W personalnym dialogu obecne są twórcze inspiracje. Perspektywa prowadzonych rozważań dokonywana jest w trzech płaszczyznach odniesienia: dialogu z drugim w obszarze zaangażowania sercem, spotkania pedagogów w obszarze wymiany myśli wokół wartości osobowych doświadczeń życiowych oraz istoty i znaczenia aktywności człowieka –gotowego do przekraczania siebie - jako sprawczej transgresji o charakterze twórczym.

Słowa kluczowe:

aksjologia, dialog, humanizm, pedagogika serca, transgresja



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Zasady cytowania

Wróblewska, H. M. (2021). Myślenie według świata wartości: Przestrzenie (w) dialogu pedagogów serca. Biografistyka Pedagogiczna, 6(1), 229–246. https://doi.org/10.36578/BP.2021.06.23

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Logo Open Access

"Biografistyka Pedagogiczna"  uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.

Okres realizacji: 2023-2024 rok.

Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN

Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1