Published : 2025-05-23

Religijność dziecka w twórczości Janusza Korczaka i Joanny Kulmowej

Abstract

Religijność dziecka odgrywa ważną rolę  w holistycznym podejściu do edukacji, w której istotną rolę pełnią wychowanie do modlitwy i umiejętnie prowadzona katecheza. Pamięć o własnym dzieciństwie uzyskała swoje odzwierciedlenie w autobiograficznej materii oryginalnych „modlitw” Janusza Korczaka i lirycznych „modlitewek” Joanny Kulmowej. Wychowanie do modlitwy według Korczaka i Kulmowej wiąże się z reinterpretacją religijną „momentów wychowawczych”, obecnych w szczególny sposób w utworze Korczaka Sam na sam z Bogiem. Modlitwy tych, którzy się nie modlą czy w Garbatej modlitwie i  Różnych takich modlitewkach Kulmowej. Utwory te znajdują się na „skrzyżowaniu religijnych dróg” Korczaka i Kulmowej, potwierdzają wagę  duchowości dziecięcej, skuteczności modlitwy w wychowaniu moralnym, wspólnotowym i eklezjalnym. Korczakowskie Modlitwy i Różne takie modlitewki Kulmowej to, zdaniem autorki, najdoskonalszy przykład połączenia na najwyższym poziomie pedagogiki religii z pedagogiką kultury. Niniejszy artykuł jest egzemplifikacją tego faktu, propozycją uwzględnienia ekumenicznych Modlitw Korczaka i Modlitewek Kulmowej w katechetycznym modelu wychowania, w którym ważną rolę odgrywa hermeneutyczne rozumienie praktyki nauczania i wychowania religijnego.




Dettagli

Riferimenti bibliografici

##plugins.themes.libcom.statistics##

Authors

Download files

pdf (Język Polski)

Citation rules

Chęcińska, U. (2025). Religijność dziecka w twórczości Janusza Korczaka i Joanny Kulmowej. Biografistyka Pedagogiczna [Biografia Pedagogica], 10(1), 119–136. https://doi.org/10.36578/BP.2025.10.25

Altmetric indicators


##plugins.themes.libcom.share##


Logo Open Access

"Biografistyka Pedagogiczna"  uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.

Okres realizacji: 2023-2024 rok.

Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN

Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1