Data publikacji : 28-11-2023 — zaktualizowane 28-11-2023

Udział w strajku szkolnym w świetle indywidualnego doświadczenia biograficznego młodzieży urodzonej pod koniec XIX wieku

Abstrakt

W niniejszym artykule przyjęto za przedmiot badań doświadczenie indywidualne młodzieży, która brała bezpośredni udział w strajku szkolnym 1905 r. Dzięki analizie ego-dokumentów osób urodzonych pod koniec XIX wieku, podjęto próbę interpretacji roli i miejsca wydarzeń strajku szkolnego w indywidualnym doświadczeniu ludzi dorastających w atmosferze walki o tożsamość narodową i autonomię ziem polskich. Artykuł ma na celu ukazanie udziału młodzieży w strajku szkolnym jako doświadczenia formatywnego dla biografii indywidualnych jego uczestników. Istotne jest także pytanie o sferę symboliczną, związaną z przypisywaniem w narracjach autobiograficznych zdarzeniom 1905 roku konkretnych ról i znaczeń, które determinują ich miejsce w ego-dokumentach tworzonych w cyklu życia.

Słowa kluczowe:

biografistyka pedagogiczna



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Cybulska, K. (2023). Udział w strajku szkolnym w świetle indywidualnego doświadczenia biograficznego młodzieży urodzonej pod koniec XIX wieku. Biografistyka Pedagogiczna, 8(1), 353–368. https://doi.org/10.36578/BP.2023.08.19

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Logo Open Access

"Biografistyka Pedagogiczna"  uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.

Okres realizacji: 2023-2024 rok.

Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN

Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1