Data publikacji : 20-11-2025

Włączanie estetyki codzienności do edukacji poprzez autonarrację

Abstrakt

Od kilkunastu lat w literaturze pedagogicznej zwraca się uwagę na potrzebę zrewidowania teorii wychowania estetycznego, podkreślając konieczność dostosowania jej założeń do współczesnych warunków społeczno-kulturowych. Tradycyjna formuła edukacji estetycznej traci dziś na znaczeniu. Zachowanie relewantności edukacji estetycznej wymaga rozszerzenia przedmiotu zainteresowania teorii oraz docenienia podmiotowości uczestników procesu edukacyjnego. W tym kontekście estetyka postkantowska, a zwłaszcza nurt estetyki codzienności, może stanowić istotne źródło inspiracji. Celem niniejszego artykułu jest zasygnalizowanie możliwości włączenia estetyki codzienności do edukacji poprzez autonarrację. Takie podejście umożliwia podejmowanie refleksji nad spektrum zjawisk, analizowanych zarówno z perspektywy biograficznej, jak i w szerszym wymiarze społeczno-kulturowym, co sprzyja budowaniu poczucia koherencji oraz wspólnoty doświadczeń.

Słowa kluczowe:

estetyka codzienności, edukacja estetyczna, teoria wychowania estetycznego,, autonarracja



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Zasady cytowania

Lisiecka, A. (2025). Włączanie estetyki codzienności do edukacji poprzez autonarrację. Biografistyka Pedagogiczna, 10(2), 481–504. https://doi.org/10.36578/BP.2025.10.22

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Logo Open Access

"Biografistyka Pedagogiczna"  uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.

Okres realizacji: 2023-2024 rok.

Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN

Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1